A little Princess

 
En av böckerna som var på min sommar reading bucketlist var A Little Princess av Frances Hodgson Burnett som också skrivit den kända boken A Secret Garden som jag tyvärr ej ännu läst. Jag läste både denna bok och Heidi som båda är barnböcker och måste säga att de liknande varandra mycket i upplägget. Historiarna i sig är inte lika förutom att båda handlar om små flickor men hur de är uppbyggna är de väldigt lika. Båda bygger först upp ett narrativ om en snäll fin liten flicka som är helt genomgod. Sedan händer det något dåligt men hon går igenom det hela utan att förändras och vara mindre genomgod. Sedan löser sig allt på slutet. Och i A Little Princess kändes det som att nästan halva boken var att bygga upp hennes karaktär. Och trots att den egentligen mest var en fin bok utan att det händer så mycket grät jag något fruktansvärt mycket. Både av denna bok och av Heidi. För de är verkligen så fruktansvärt fint skrivna. Och man måste ju tänka att båda faktiskt är barnböcker hade jag varit barn hade jag knappast djupanalyserat den utan bara sett allt det fina. Så jag tycker den är bra och fin och kommer nog läsa den till mina barn om jag får några.
 
4/5











Kom ihåg mig?
Jag är en tjugo någonting ingenjörsstudent som pluggar i Stockholm. Jag älskar att läsa och vill dela med mig av vad jag läser och mina tankar. Vifår se hur det går. Kontakt: [email protected]