Recension: milk and honey

milk and honey har jag sett lite var stans på internt under det senaste året. Att nya poesi böcker blir så pass populära känns inte jätte vanligt vilket gjorde mig nyfiken. Nu på senaste bokrean införskaffade jag mig en kopia och läst den nästan omgående.

Boken är indelade iolika delar med var sitt tema. Sedan är det oftast väldigt korta dikter på varje sida. Vissa är bara på några ord. Och tänkte väldigt snabbt att en anledning att den är populär är att den är enkel. Vissa dikter känns knappt som en dikt alls. Den är väldigtrakt på sak. Du behöver inte tolka mycket utan allt står i texten. Tror att många, speciellt kvinnor, får en hög igenkännigs faktor av dikterna. De är väldigt feministiska dikter också och det ligger ju väldigt rätt i tiden. Är nog en storbidragande till att den blivit känd.

Personligen gillade jag vissa fast de var väldigt enkla. Tycker det kan ligga mycket tyngd i att den är enkel. Men vissa gillade jag inte alls. Jag markerade alla sidor med post its och i början av boken finns det en hel del sidor lappade. Dessa handlar om hurting, love and breaking. Den sista delen som handlar om healing är bara två dikter lappade. Ser lite kul ut att den sista delen är i princip olappad.

Jag kan nog se mig gå tillbaka till någon av de lappade dikterna i framtiden och läsa om dem för de innehöll mycket känsla. Men tror ändå att den är högst överskattad. Tror det nog finns mycket bättre lyrik som förtjänar att bli lika känd som denna.

3/5