Recension Snow white triology

Rött som blod
Vit som snö
Svart som ebenholts
 - Salla Simukka

Dessa tre böcker plockade jag upp billigt för halva rea priset på sci-fi bokhandeln i Stockholm. (Den först är just nu mystiskt försvunnen någonstans i Norrtälje/Dalarna vi får se när den dyker upp). Jag gillade namnen, alla tre hade färgade sid kanter efter bokens namn, kategorin hette skräck enligt klistermärket från affären på baksidan och en ungdomsbok av en finska författare. I'm sold. Så en nöjd Anna traskade hem med hela trilogin för runt en hundring.

Inte ofta jag nu för tiden läser klart serier under en rimlig tid men något fick mig att göra detta den här gången. Dessa tre rätt korta böcker på ca 170-250. Dessutom innehåller de stor text + rätt många tomma sidor. Så det är verkligen quick reads vi pratar om.

Handlingen kretsar alla tre om en tonårstjej som både har ett förflutna och jämt lyckas hamna i trubbel. Alla tre har vitt skilda handlingar i innehåll med Lumikki (Finska för snövit) som huvudperson. Men låt dig inte luras som jag gjorde att det är någon fantasy skräck böcker. (Jag läser ofta inte baksidan och kan köpa böcker jag inte har någon aning om vad de handlar om). De är spännings romaner som är rätt deckaraktiga till stilen den är skriven med men är samtidigt inte likt en deckare alls. Det är mysterium som ska lösas av huvudkaraktären som är storyn.

En stor del i handlingen är Lumikkis egna tankar och känslor. Skulle säga att hon är en rätt speciell person som får gå igenom mycket och tvingas vara stark. Jag gillade verkligen henne. Jag kände stor sympati för henne och stor respekt då hon tar sig igenom det som händer. Hon är både en bra person och försöker göra det som är rätt men också göra det som är rätt för henne. Att det krävs styrka att göra det som är rätt - inte det som är lätt. På goodreads så jämförs hon flera gånger med Lisbeth Salander vilket inte är så konstigt med tanke på att i boken beskrivs hon så här: "Yeah. I'm the secret love child of Hercule Poirot and Lisbeth Salander.". Så gillar nu Lisbeth Salander typ av karaktärer är det nog stor chans att du kommer gilla Lumikki.

I alla tre böckerna råkar hon ut på äventyr som jag kan tycka är lite overkliga men underhållande. De är spännande så man läser upp böckerna på nolltid. Dock kan jag tycka att det finns lite dåliga saker också. Vissa saker kan jag tycka påbörjades i första boken och sedan aldrig togs upp igen. Lite som en löstråd som aldrig knöts ihop med något annat. Dessutom undrade jag nästan om författaren tröttnat på serien i sista boken och orkade inte skriva något mera. Fr jag kände att speciellt sista boken hade kunnat utvecklats så otroligt mycket mera men hon orkade inte. Så jag kände att sista boken trots att den hade bra handling inte riktigt var värd att få vara i serien. Även om jag tror alla tre böckerna hade kunnat utvecklats så mycket mera kändes saknaden av utveckling mera i sista boken. Kan vara för att i min bok var den bara 168 sidor jämfört med ettan på tvåan på ca 200 och 250.

De är också lite annorlunda hur de skrivits då i första boken fanns det flera personer man fick följa och inte bara Lumikki. Jag tyckte det funkade men läsa också i andra recensioner att de inte tyckte det funkade. Tror det är lite av en smaksak.

Skulle jag rekommendera böckerna? Ja det tror jag nog. Bra om man vill ha något snabbt och lättläst att förströ sig med. Trevligt också att den utspelar sig till största del i Tammefors i Finland. Otroligt trevlig omväxling från att allt ska vara i USA. Så vill man dessutom ha lite omväxling i sitt YA läsande passar den ännu bättre. Dock klarar du inte smått ologiska beslut, hatar Lisbeth Salander och inte tycker om ungdomsböcker tror jag nog inte det är värt din tid.

3,5/5