Recension Jag, en geisha

Jag, en geisha
- Mineko Iwasaki

En geishas memoarer är en väldigt populär bok som finns på på många "böcker som måste läsas" listor. Själv läste jag den för några år sedan och tyckte den var väldigt bra. Dock läste jag sedan att den varit väldigt kontroversiell. Författaren Arthur Goldman hade intervjuat en geisha, författaren av denna bok, men hade både avslöjat hennes namn, trots att han lovade henne anonymitet och gjort flera fakta fel om geisha kulturen. Han hade också byggt huvudkaraktären på Iwasakis liv men gjort om saker till något väldigt negativt. Iwasaki stämde Arthur Goldman för kontraktsbrott och ärekränkning. De kom fram till en uppgörelse utanför domstol.

Sedan jag fått reda på detta så har jag länge velat läsa hennes bok som kom ut några år senare. Hittade den förra året på second hand och såg äntligen till att läsa den. Boken är en memoar som beskriver hennes liv. Först hur hon blev geisha, uppväxten, livet som geisha och om traditionerna. Jag fann boken intressant. Tyckte det var kul att läsa om hennes uppväxt och att få en inblick hur det kan vara att vara en geisha.

Boken i sig var inte jätte spännande. Det var ingen direkt bladvändare. Speciellt inte när hon gick in på småsaker i detalj som t.ex. betalningssystemet för geishor eller om olika släkter och system. Det kunde bli rörigt speciellt med alla japanska namn. För hon använde japanska namn på en massa geisha saker och ibland hade man ingen aning om vad hon pratade om så an fick läsa om vissa stycken ett par gånger. Blandade också ihop många namn så en namnlist hade varit bra tillsammans med en ordlista. Förutom förvirringen så kunde jag tycka att hon gick ibland lite för mycket in på djupet om vissa saker och name droppade lite för mycket. I övrigt gillade jag den och hon hade verkligen en intressant historia att berätta. Gick trögt men glad att jag läste den. För tycker det är så intressant att en inblick i något som man annars inte hör så mycket om och speciellt en som har varit väldigt sluten för insyn. Jag har en till bok hemma som en geisha har skrivit som jag tänker plocka upp någon gång säkert nästa år. Så hon har ju fångat mitt intresse. Men som bok måste jag säga att En geishas memoarer var bättre och roligare men man kan ju inte jämföra fiktion med verklighet och tänka att en faktabok ska vara roligare. Eller det finns ju men om man ska skriva en faktabok om sitt eget liv kan det ju inte bli lika underhållande och fantastiskt som fantasin.

4/5