Mini Recension The Campaign for Domestic Happiness

 
The Campaign for Domestic Happiness
- Isabella Beeton
 
När jag först såg boken vart jag totalt kär i omslaget. Så trots att den inte var någon skönlitterär bok och halva boken faktiskt är recept vart jag bara tvungen att ha den. (Syns dåligt men det gula på framsidan är guld och är shiny!). Tur för mig jag såg den begagnad och för bara två kronor. Så inget större hål i plånboken för att den fick följa med mig hem.
 
I början av boken förklarar författaren för oss en massa olika etikettregler under mitten av 1800-talet i det viktorianska England. Finns värdefull information som vilka löner som är lämpliga för ens husligt anställda eller hur man besöker bekanta vid olika tider på dygnet. Recepten är klassiker som har soppa eller ostron ketchup. Förutom bara ingredienser och hur man lagar rätterna medföljer det till varje recept både kostnad och när den är i säsong. Finns också mycket matfakta om olika ingredienser.
 
Denna väldigt korta bok var lite småkul att läsa. Har man special intresse för det viktorianska England är den nog en ädelsten men för oss övriga kan den nog bara vara lite intressant och underhållande för någon timme eller två.
 
4/5 











Kom ihåg mig?
Jag är en tjugo någonting ingenjörsstudent som pluggar i Stockholm. Jag älskar att läsa och vill dela med mig av vad jag läser och mina tankar. Vifår se hur det går. Kontakt: [email protected]